Кічук Надія Василівна

КІЧУК Надія Василівна
доктор педагогічних наук, професор
Відомості про науковцяБібліографічні відомості

У 1973 році закінчила Ізмаїльський державний педагогічний інститут за спеціальністю «Педагогіка та методика початкового навчання, музика».

1980 р. – захистила кандидатську дисертацію, 1993 р. – докторську дисертацію за спеціальністю 13.00.01 – теорія та історія педагогіки з теми «Формування творчої особистості вчителя у процесі вузівської професійної підготовки».

Працювала в Ізмаїльському державному педагогічному інституті (нині – Ізмаїльський державний гуманітарний університет) старшим викладачем, доцентом, завідувачем кафедри, з вересня 2015 р. обіймає посаду декана педагогічного факультету.

Під науковим керівництвом проф. Н.В. Кічук захищено 3 докторські та 17 кандидатських дисертацій. Нині має двох аспірантів.

Авторка понад 200 наукових праць.

У 1997 році була обрана дійсним членом Міжнародної академії педагогічних і соціальних наук, 2014 р. – академіком Академії вищої школи України.

Викладає дисципліни:
  • Дидактика
  • Теорія національного навчання і виховання
  • Педагогіка вищої школи
  • Корпоративна культура викладача вищого навчального закладу та ін.

Сфера наукових інтересів – проблеми формування творчої особистості педагога, проблемне поле професійної освіти, педагогіка вищої школи, педагогіка початкової освіти, актуальні проблеми соціальної педагогіки та соціальної роботи, управління в системі освіти, суб’єкт-суб’єктна взаємодія учасників педагогічного процесу у дошкільному закладі освіти як ключова ідея особистісно орієнтованої парадигми.

Найважливіші відзнаки: медаль А.С. Макаренка, почесні грамоти МОН України, Південного Центру НАПН України, голови Одеської облдержадміністрації, Голови Ради ректорів ВНЗ Одеського регіону та мерії м. Ізмаїл; американський Інститут біографії надав титул «Жінка – 2006», нещодавно присвоєно титул «Успішна жінка-2015».

Загальна кількість наукових публікацій – 208, у тому числі

  • індивідуальна та колективні монографії – 5;
  • навчальні посібники – 6 (у тому числі 1 – з грифом МОН України);
  • методичні рекомендації – 14;
  • близько 20 наукових статей у періодичних виданнях України («Початкова школа», «Наука і освіта», «Рідна школа», «Освітянин», «Гірська школа українських Карпат», «Дошкільне виховання» та ін.);
  • 10 наукових статей у зарубіжних виданнях (Росії, Румунії, Болгарії, Республіки Білорусь, країн Балтії);
  • 90 наукових статей у фахових виданнях (збірках наукових праць) вітчизняних ВНЗ;
  • понад 60 тез, матеріали виступів на наукових конференціях різного рівня.
  Профіль на порталі НБУВ
(переглянути)
  Сторінка в Google Академія
(переглянути)

Бібліографічні відомості про найголовніші наукові дослідження

Виховання толерантної особистості в полікультурному середовищі // Наука і освіта. - 2014. - № 1. - С. 91-94. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua

Опис

Проаналізовано особливості виховання толерантної особистості за умов полікультурного соціуму. Розглянуто студентське середовище як одне з найбільш інтенсивних зон етнічної взаємодії. Зафіксовану в «Декларації принципів толерантності» у листопаді 1995 р. 185 державами - членами ЮНЕСКО толерантність подано як необхідну умову спілкування людей різних культур, етнічних і міжконфесійних груп, а також як прийняття й розуміння багатого розмаїття культур нашого світу, форм самовираження й способів вияву людської індивідуальності. Вирізнено кілька рівнів толерантності: толерантність як терпимість, готовність до взаєморозуміння і розуміння інших на основі загальнолюдських цінностей (визнання за кожним права на власну думку), рівень критичного діалогу й розширення власного досвіду за рахунок критичного осмислення різних позицій. Акцентовано увагу на напрямах вияву толерантності – політична, наукова, педагогічна, адміністративна, культурна толерантності. Наголошено, що саме в моделі полікультурного освітнього простору може ефективно формуватися толерантна свідомість. Вияв толерантності у повазі до прав людини означає право дотримання кожним своїх переконань та визнання такого права за іншими, але не терпиме ставлення до соціальної несправедливості чи відмову від своїх переконань

Готовність майбутнього вчителя початкових класів до створення освітнього середовища учня як результат професійної підготовки до інноваційної діяльності // Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Педагогічні науки. - 2016. - № 1. - С. 82-91. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua

Опис

У статті порушено проблему активізації вчителем пізнавальної самостійності молодших школярів через професійно-компетентне створення освітнього середовища у початковій школі. обґрунтовано доцільність розглядати готовність майбутнього вчителя початкових класів до створення освітнього середовища як результат його професійної підготовки до інноваційної діяльності

Деякі інтерактивні підходи до особистісно-професійного зростання педагога в умовах післядипломної освіти // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2015. - № 4. - С. 7-12. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua

Деякі питання формування готовності майбутніх учителів до проведення краєзнавчої роботи з учнями початкової школи // Гірська школа Українських Карпат. - 2013. - № 10. - С. 239-241. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua

До питання формування полікультурної особистості в системі вищої педагогічної освіти // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2012. - № 7-8. - С. 139-145. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua

Запрограмованість результатів вищої освіти особистості як педагогічний сенс болонського реформування // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2010. – № 28.– С. 39-42. [PDF] с сайта irbis-nbuv.gov.ua

Опис

Україна приєдналася до формування єдиного європейського простору вищої освіти у травні 2005 року (м. Берген, Норвегія), що засвідчує визнання міжнародною спільнотою пріоритетних ідей у реформуванні національної системи вищої освіти. Йдеться, зокрема, про використання кредитно-трансферної системи, вироблення національної рамки кваліфікацій, запровадження додатка до диплома європейського зразка, поетапне втілення трициклової структури–відкритої та гнучкої у просторі і часі відносно кожної із країн-учасниць Болонської конвенції

Ігрове проектування як інтерактивна дидактична технологія підготовки фахівців // Наука і освіта, 2005. - № 3-4. – С. 61-65.

Імаїльський державний гуманітарний університет: сторінки історії. Збірник документів. Том 2: 1965-1990 рр. – Ізмаїл : РВВ ІДГУ; СМИЛ, 2016. – 318 с. (керівник проекту).

Опис

Другий том збірника містить документи, що висвітлюють історію Ізмаїльського державного гуманітарного університету з вересня 1965 року по серпень 1990 року.

Тексти документів друкуються зі збереженням орфографії, пунктуації та стилістики оригіналів. До збірника включено фотографії, які ілюструють життя інституту в означений період. Фотографії з архівів колишніх студентів і співробітників вишу.

Збірник документів розрахований на істориків, краєзнавців, викладачів, студентів та усіх, хто цікавиться історією

Інноваційно-інвестиційна складова розвитку економіки України // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Економіка, 2017 – Т. 2. - № 1 (49). – С. 77-83. (у співавторстві). - Режим доступу: http://www.visnyk-ekon.uzhnu.edu.ua

Опис

У статті розглянуто основні тенденції розвитку економіки України. Наведені статистичні дані щодо функціонування промислових підприємств України. Проаналізовані статистичні показники надходження інвестицій в основні промислові галузі економіки України. Досліджено нормативно-правову базу щодо спрощення роботи підприємств та збільшення потоку грошових коштів в промисловість держави. Надано рекомендації щодо підвищення економічного потенціалу промисловості та збільшення надходжень інвестиційних коштів в економіку України

Ключові компетентності особистості фахівця як педагогічна проблема // Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К.Д.Ушинського: Збірник наукових праць. – Одеса, 2004. – С. 8-9.

Компетентнісно-орієнтована професійна підготовка педагога: деякі світові досягнення та українські перспективи // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2010. – № 28.– С. 39-42. [PDF] с сайта irbis-nbuv.gov.ua

Опис

В умовах сьогодення підвищується роль учителя у суспільних перетвореннях, оскільки від його соціальної позиції, ціннісно-цільових установок залежить духовна культу а українського соціуму, результати особистісно-професійної спроможності молоді…

Компетентність саморозвитку майбутнього фахівця: особистісно орієнтовані технології формування у вищій школі // Науковий вісник Миколаївського державного університету, 2006. – Випуск № 12. – С. 80-87

Корпоративна культура та імідж вищого навчального закладу // Гуманітарний вісник. Дод. 1 до Вип. 31. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. – Переяслав-Хмельницький, 2013. – Т. ІІІ (45). – С. 122-129.

Напрями організації науково-дослідної діяльності майбутніх учителів-філологів (на базі університетів Іспанії) // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2014. - № 3-4. - С. 166-171. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua

Науково-дослідна діяльність у аспекті компетентнісного підходу до професійної підготовки педагогів (західноєвропейський контекст) // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2014. - № 3-4. - С. 93-97. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua

Освіта в сучасному світі: Навчальний посібник. – Ізмаїл: ІДГУ, 2001. – 107 с. (з грифом МОН України)

Опис

Навчальний посібник містить основні теми спеціального вузівського навчального курсу"Порівняльна педагогіка". В ньому розглядаються провідні проблеми порівняльної педагогіки як інструмента міжнародного співробітництва, представлено структурну своєрідність певних освітніх систем в контексті ідей створення єдиного світового освітнього простору, міститься творче осмислення зарубіжного досвіду задля конструктивного втілення загальнолюдських і національних пріоритетів у вітчизняну освіту. Оригінальним є концепція побудови посібника і розроблені завдання, націлені на закріплення теорії.
Для студентів, учителів-практиків, організаторів освіти

Педагогічні основи вивчення студентами своєрідності процесу наукової творчості (рецензія на наукове видання «Творчість і технології в наукових дослідженнях неперервної професійної освіти» за загальною редакцією С.О.Сисоєвої) // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2008. – № 25.– С. 199-200. - Режим доступу: http://www.irbis-nbuv.gov.ua

Опис

Висвітленню вищеокресленої проблеми, конкретизації деяких підходів до її розв'язання й присвячено наукове видання «Творчість і технології в наукових дослідженнях неперервної професійної освіти», підготовлене за загальною редакцією С.О. Сисоєвої (К.: КІМ, 2008.–424 с.). Аналіз роботи авторського колективу, осмислення ідей, що закладено у кожному з її розділів, дають підстави стверджувати: наукове видання відповідає всім сучасним вимогам до науковометодичної літератури нового покоління

Підготовка педагога до професійної діяльності у сучасному інформаційному освітньому середовищі: деякі аспекти проблеми // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. - 2012. - Вип. 17. - С. 26-28. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua

Проблема соціального сирітства у повоєнний період розвитку українського соціуму і сьогодення // ІІІ Дунайські наукові читання: Голод 1946-1947 рр.: історичні, філософсько-психологічні та педагогічні аспекти: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (18-19 травня 2017 р.) – Ізмаїл : РВВ ІДГУ; «СМИЛ», 2017. – С. 115-118. - Режим доступу: http://lib.idgu.edu.ua

Опис

Вивчення й аналіз історико-педагогічних (М.Грушевський, А.Макаренко, М.Костомаров, В.Сорока-Росинський та ін.), соціально-педагогічних (І.Звєрєва, А.Капська, С.Марченко та ін.), регіонально-освітянських (Д.Богданов, Д.Демченко, Л.Фурсенко та ін.) наопрацювань науковців засвідчують, що навіть незначні негаразди у суспільстві віддзеркалюють актуалізацію й загострення різноаспектних проблем дитинства. Голодомор 1946-1947 рр. як чинник потрясіння в українському соціумі та велика трагедія країни в період післявоєнної розбудови вивів на перший план усю сукупність соціально-педагогічних проблем, насамперед, дитячої безпритульності та бездоглядності, спричинивши кризові явища у сім'ї - провідному інституті соціалізації особистості дитини

Проблематика педагогіки вищої школи у фокусі сучасних гендерних досліджень // Збірник матеріалів науково-практичної конференції «Ґендерна освіта—ресурс розвитку паритетної демократії», Київ, 2011. – С. 55-58. [PDF] с сайта dnepredu.com

Расширение ресторанного бизнеса путем открытия сети кофеен // Науковий вісник Одеського національного економічного університету, 2016. - № 10. – С. 134-143.

Опис

В статье идет речь о ресторанном деле в Украине. Проводится анализ ресторанного хозяйства города Одессы. Уделяется внимание кофейням города, оценивается их концепция, товары и услуги, которые они предоставляют. Внимание сосредоточено на гастрономической кофейне, что находится в центре города «Trаveler's Coffee Odessa». Проводится оценка конкурентоспособных заведений города Одессы. Проводится анализ ведения бизнеса ресторанного дела путем покупки франшизы. Проводится анализ структуры современного рынка ресторанных услуг и получена динамика развития отрасли. Осуществляются мероприятия по открытию сети кофеен с одинаковой концепцией, главной составляющей каждого заведения остается высококачественный кофе

Створення освітнього середовища молодших школярів–особистісно-професійне призначення педагога сучасної школи // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 2016. - № 1. – С. 6-10.[PDF] с сайта irbis-nbuv.gov.ua

Опис

Актуалізовано потребу у поглибленні наукових уявлень про процес формування здатності майбутніх учителів початкових класів до педагогічного проектування освітнього простору сучасної школи першого ступеня–ресурсу модернізації навчально-виховного процесу. Доведено доцільність вмотивованого запровадження інтерактивних технологій реалізації студентоцентрованого навчання у вищому навчальному закладі (ВНЗ) як передумови ефективного формування професійної компетентності у майбутніх педагогів

Технологізація професійної підготовки вихователя дошкільного закладу освіти: деякі аспекти проблеми // Наука і освіта. - 2014. - № 10. - С. 87-89. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua

Управління ризиками як комплексна діяльність сучасного вишу // Наука і освіта. - 2016. - № 4. - С. 80-83. - Режим доступу:http://irbis-nbuv.gov.ua

Формування професійної спрямованості майбутніх соціальних педагогів: деякі методологічні орієнтири // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія"]. - Серія : Педагогіка, 2014. - Т. 251. - Вип. 239. - С. 62-65. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua

Формування творчої особистості вчителя. - К.: Либідь, 1991. – 96 с.

Опис

У монографії розглянуто питання розвитку творчого типу особистості вчителя на етапі його вузівської професійної підготовки. Узагальнено передовий педагогічний досвід з даної проблеми, спеціальні дослідження, а також матеріали власної експериментальної роботи автора.
Для викладачів, учителів, студентів