Кічук Надія Василівна
КІЧУК Надія Василівна доктор педагогічних наук, професор |
У 1973 році закінчила Ізмаїльський державний педагогічний інститут за спеціальністю «Педагогіка та методика початкового навчання, музика».
1980 р. – захистила кандидатську дисертацію, 1993 р. – докторську дисертацію за спеціальністю 13.00.01 – теорія та історія педагогіки з теми «Формування творчої особистості вчителя у процесі вузівської професійної підготовки».
Працювала в Ізмаїльському державному педагогічному інституті (нині – Ізмаїльський державний гуманітарний університет) старшим викладачем, доцентом, завідувачем кафедри, з вересня 2015 р. обіймає посаду декана педагогічного факультету.
Під науковим керівництвом проф. Н.В. Кічук захищено 3 докторські та 17 кандидатських дисертацій. Нині має двох аспірантів.
Авторка понад 200 наукових праць.
У 1997 році була обрана дійсним членом Міжнародної академії педагогічних і соціальних наук, 2014 р. – академіком Академії вищої школи України.
Викладає дисципліни:
- Дидактика
- Теорія національного навчання і виховання
- Педагогіка вищої школи
- Корпоративна культура викладача вищого навчального закладу та ін.
Сфера наукових інтересів – проблеми формування творчої особистості педагога, проблемне поле професійної освіти, педагогіка вищої школи, педагогіка початкової освіти, актуальні проблеми соціальної педагогіки та соціальної роботи, управління в системі освіти, суб’єкт-суб’єктна взаємодія учасників педагогічного процесу у дошкільному закладі освіти як ключова ідея особистісно орієнтованої парадигми.
Найважливіші відзнаки: медаль А.С. Макаренка, почесні грамоти МОН України, Південного Центру НАПН України, голови Одеської облдержадміністрації, Голови Ради ректорів ВНЗ Одеського регіону та мерії м. Ізмаїл; американський Інститут біографії надав титул «Жінка – 2006», нещодавно присвоєно титул «Успішна жінка-2015».
Загальна кількість наукових публікацій – 208, у тому числі
- індивідуальна та колективні монографії – 5;
- навчальні посібники – 6 (у тому числі 1 – з грифом МОН України);
- методичні рекомендації – 14;
- близько 20 наукових статей у періодичних виданнях України («Початкова школа», «Наука і освіта», «Рідна школа», «Освітянин», «Гірська школа українських Карпат», «Дошкільне виховання» та ін.);
- 10 наукових статей у зарубіжних виданнях (Росії, Румунії, Болгарії, Республіки Білорусь, країн Балтії);
- 90 наукових статей у фахових виданнях (збірках наукових праць) вітчизняних ВНЗ;
- понад 60 тез, матеріали виступів на наукових конференціях різного рівня.
Профіль на порталі НБУВ (переглянути) |
|
Сторінка в Google Академія (переглянути) |
Бібліографічні відомості про найголовніші наукові дослідження
Виховання толерантної особистості в полікультурному середовищі // Наука і освіта. - 2014. - № 1. - С. 91-94. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua ОписПроаналізовано особливості виховання толерантної особистості за умов полікультурного соціуму. Розглянуто студентське середовище як одне з найбільш інтенсивних зон етнічної взаємодії. Зафіксовану в «Декларації принципів толерантності» у листопаді 1995 р. 185 державами - членами ЮНЕСКО толерантність подано як необхідну умову спілкування людей різних культур, етнічних і міжконфесійних груп, а також як прийняття й розуміння багатого розмаїття культур нашого світу, форм самовираження й способів вияву людської індивідуальності. Вирізнено кілька рівнів толерантності: толерантність як терпимість, готовність до взаєморозуміння і розуміння інших на основі загальнолюдських цінностей (визнання за кожним права на власну думку), рівень критичного діалогу й розширення власного досвіду за рахунок критичного осмислення різних позицій. Акцентовано увагу на напрямах вияву толерантності – політична, наукова, педагогічна, адміністративна, культурна толерантності. Наголошено, що саме в моделі полікультурного освітнього простору може ефективно формуватися толерантна свідомість. Вияв толерантності у повазі до прав людини означає право дотримання кожним своїх переконань та визнання такого права за іншими, але не терпиме ставлення до соціальної несправедливості чи відмову від своїх переконань |
|
Готовність майбутнього вчителя початкових класів до створення освітнього середовища учня як результат професійної підготовки до інноваційної діяльності // Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Педагогічні науки. - 2016. - № 1. - С. 82-91. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua ОписУ статті порушено проблему активізації вчителем пізнавальної самостійності молодших школярів через професійно-компетентне створення освітнього середовища у початковій школі. обґрунтовано доцільність розглядати готовність майбутнього вчителя початкових класів до створення освітнього середовища як результат його професійної підготовки до інноваційної діяльності |
|
Деякі інтерактивні підходи до особистісно-професійного зростання педагога в умовах післядипломної освіти // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2015. - № 4. - С. 7-12. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua |
|
Деякі питання формування готовності майбутніх учителів до проведення краєзнавчої роботи з учнями початкової школи // Гірська школа Українських Карпат. - 2013. - № 10. - С. 239-241. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua |
|
До питання формування полікультурної особистості в системі вищої педагогічної освіти // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2012. - № 7-8. - С. 139-145. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua |
|
Запрограмованість результатів вищої освіти особистості як педагогічний сенс болонського реформування // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2010. – № 28.– С. 39-42. [PDF] с сайта irbis-nbuv.gov.ua ОписУкраїна приєдналася до формування єдиного європейського простору вищої освіти у травні 2005 року (м. Берген, Норвегія), що засвідчує визнання міжнародною спільнотою пріоритетних ідей у реформуванні національної системи вищої освіти. Йдеться, зокрема, про використання кредитно-трансферної системи, вироблення національної рамки кваліфікацій, запровадження додатка до диплома європейського зразка, поетапне втілення трициклової структури–відкритої та гнучкої у просторі і часі відносно кожної із країн-учасниць Болонської конвенції |
|
Ігрове проектування як інтерактивна дидактична технологія підготовки фахівців // Наука і освіта, 2005. - № 3-4. – С. 61-65. |
|
Імаїльський державний гуманітарний університет: сторінки історії. Збірник документів. Том 2: 1965-1990 рр. – Ізмаїл : РВВ ІДГУ; СМИЛ, 2016. – 318 с. (керівник проекту). ОписДругий том збірника містить документи, що висвітлюють історію Ізмаїльського державного гуманітарного університету з вересня 1965 року по серпень 1990 року. Тексти документів друкуються зі збереженням орфографії, пунктуації та стилістики оригіналів. До збірника включено фотографії, які ілюструють життя інституту в означений період. Фотографії з архівів колишніх студентів і співробітників вишу. Збірник документів розрахований на істориків, краєзнавців, викладачів, студентів та усіх, хто цікавиться історією |
|
Інноваційно-інвестиційна складова розвитку економіки України // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Економіка, 2017 – Т. 2. - № 1 (49). – С. 77-83. (у співавторстві). - Режим доступу: http://www.visnyk-ekon.uzhnu.edu.ua ОписУ статті розглянуто основні тенденції розвитку економіки України. Наведені статистичні дані щодо функціонування промислових підприємств України. Проаналізовані статистичні показники надходження інвестицій в основні промислові галузі економіки України. Досліджено нормативно-правову базу щодо спрощення роботи підприємств та збільшення потоку грошових коштів в промисловість держави. Надано рекомендації щодо підвищення економічного потенціалу промисловості та збільшення надходжень інвестиційних коштів в економіку України |
|
Ключові компетентності особистості фахівця як педагогічна проблема // Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К.Д.Ушинського: Збірник наукових праць. – Одеса, 2004. – С. 8-9. |
|
Компетентнісно-орієнтована професійна підготовка педагога: деякі світові досягнення та українські перспективи // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2010. – № 28.– С. 39-42. [PDF] с сайта irbis-nbuv.gov.ua ОписВ умовах сьогодення підвищується роль учителя у суспільних перетвореннях, оскільки від його соціальної позиції, ціннісно-цільових установок залежить духовна культу а українського соціуму, результати особистісно-професійної спроможності молоді… |
|
Компетентність саморозвитку майбутнього фахівця: особистісно орієнтовані технології формування у вищій школі // Науковий вісник Миколаївського державного університету, 2006. – Випуск № 12. – С. 80-87 |
|
Корпоративна культура та імідж вищого навчального закладу // Гуманітарний вісник. Дод. 1 до Вип. 31. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. – Переяслав-Хмельницький, 2013. – Т. ІІІ (45). – С. 122-129. |
|
Напрями організації науково-дослідної діяльності майбутніх учителів-філологів (на базі університетів Іспанії) // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2014. - № 3-4. - С. 166-171. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua |
|
Науково-дослідна діяльність у аспекті компетентнісного підходу до професійної підготовки педагогів (західноєвропейський контекст) // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2014. - № 3-4. - С. 93-97. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua |
|
Освіта в сучасному світі: Навчальний посібник. – Ізмаїл: ІДГУ, 2001. – 107 с. (з грифом МОН України) ОписНавчальний посібник містить основні теми спеціального вузівського навчального курсу"Порівняльна педагогіка". В ньому розглядаються провідні проблеми порівняльної педагогіки як інструмента міжнародного співробітництва, представлено структурну своєрідність певних освітніх систем в контексті ідей створення єдиного світового освітнього простору, міститься творче осмислення зарубіжного досвіду задля конструктивного втілення загальнолюдських і національних пріоритетів у вітчизняну освіту. Оригінальним є концепція побудови посібника і розроблені завдання, націлені на закріплення теорії. |
|
Педагогічні основи вивчення студентами своєрідності процесу наукової творчості (рецензія на наукове видання «Творчість і технології в наукових дослідженнях неперервної професійної освіти» за загальною редакцією С.О.Сисоєвої) // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2008. – № 25.– С. 199-200. - Режим доступу: http://www.irbis-nbuv.gov.ua ОписВисвітленню вищеокресленої проблеми, конкретизації деяких підходів до її розв'язання й присвячено наукове видання «Творчість і технології в наукових дослідженнях неперервної професійної освіти», підготовлене за загальною редакцією С.О. Сисоєвої (К.: КІМ, 2008.–424 с.). Аналіз роботи авторського колективу, осмислення ідей, що закладено у кожному з її розділів, дають підстави стверджувати: наукове видання відповідає всім сучасним вимогам до науковометодичної літератури нового покоління |
|
Підготовка педагога до професійної діяльності у сучасному інформаційному освітньому середовищі: деякі аспекти проблеми // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. - 2012. - Вип. 17. - С. 26-28. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua |
|
Проблема соціального сирітства у повоєнний період розвитку українського соціуму і сьогодення // ІІІ Дунайські наукові читання: Голод 1946-1947 рр.: історичні, філософсько-психологічні та педагогічні аспекти: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (18-19 травня 2017 р.) – Ізмаїл : РВВ ІДГУ; «СМИЛ», 2017. – С. 115-118. - Режим доступу: http://lib.idgu.edu.ua ОписВивчення й аналіз історико-педагогічних (М.Грушевський, А.Макаренко, М.Костомаров, В.Сорока-Росинський та ін.), соціально-педагогічних (І.Звєрєва, А.Капська, С.Марченко та ін.), регіонально-освітянських (Д.Богданов, Д.Демченко, Л.Фурсенко та ін.) наопрацювань науковців засвідчують, що навіть незначні негаразди у суспільстві віддзеркалюють актуалізацію й загострення різноаспектних проблем дитинства. Голодомор 1946-1947 рр. як чинник потрясіння в українському соціумі та велика трагедія країни в період післявоєнної розбудови вивів на перший план усю сукупність соціально-педагогічних проблем, насамперед, дитячої безпритульності та бездоглядності, спричинивши кризові явища у сім'ї - провідному інституті соціалізації особистості дитини |
|
Проблематика педагогіки вищої школи у фокусі сучасних гендерних досліджень // Збірник матеріалів науково-практичної конференції «Ґендерна освіта—ресурс розвитку паритетної демократії», Київ, 2011. – С. 55-58. [PDF] с сайта dnepredu.com |
|
Расширение ресторанного бизнеса путем открытия сети кофеен // Науковий вісник Одеського національного економічного університету, 2016. - № 10. – С. 134-143. ОписВ статье идет речь о ресторанном деле в Украине. Проводится анализ ресторанного хозяйства города Одессы. Уделяется внимание кофейням города, оценивается их концепция, товары и услуги, которые они предоставляют. Внимание сосредоточено на гастрономической кофейне, что находится в центре города «Trаveler's Coffee Odessa». Проводится оценка конкурентоспособных заведений города Одессы. Проводится анализ ведения бизнеса ресторанного дела путем покупки франшизы. Проводится анализ структуры современного рынка ресторанных услуг и получена динамика развития отрасли. Осуществляются мероприятия по открытию сети кофеен с одинаковой концепцией, главной составляющей каждого заведения остается высококачественный кофе |
|
Створення освітнього середовища молодших школярів–особистісно-професійне призначення педагога сучасної школи // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 2016. - № 1. – С. 6-10.[PDF] с сайта irbis-nbuv.gov.ua ОписАктуалізовано потребу у поглибленні наукових уявлень про процес формування здатності майбутніх учителів початкових класів до педагогічного проектування освітнього простору сучасної школи першого ступеня–ресурсу модернізації навчально-виховного процесу. Доведено доцільність вмотивованого запровадження інтерактивних технологій реалізації студентоцентрованого навчання у вищому навчальному закладі (ВНЗ) як передумови ефективного формування професійної компетентності у майбутніх педагогів |
|
Технологізація професійної підготовки вихователя дошкільного закладу освіти: деякі аспекти проблеми // Наука і освіта. - 2014. - № 10. - С. 87-89. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua |
|
Управління ризиками як комплексна діяльність сучасного вишу // Наука і освіта. - 2016. - № 4. - С. 80-83. - Режим доступу:http://irbis-nbuv.gov.ua |
|
Формування професійної спрямованості майбутніх соціальних педагогів: деякі методологічні орієнтири // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія"]. - Серія : Педагогіка, 2014. - Т. 251. - Вип. 239. - С. 62-65. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua |
|
Формування творчої особистості вчителя. - К.: Либідь, 1991. – 96 с. ОписУ монографії розглянуто питання розвитку творчого типу особистості вчителя на етапі його вузівської професійної підготовки. Узагальнено передовий педагогічний досвід з даної проблеми, спеціальні дослідження, а також матеріали власної експериментальної роботи автора. |