Збереження бібліотечного фонду

Формування бібліотечного фонду

Бібліотечний фонд – головне джерело задоволення інформаційних потреб. Фонд бібліотеки ІДГУ почав формуватися понад 70-ят років тому, коли у 1940 році був заснований наш виш.

Спочатку бібліотечний фонд поповнювали, збираючи по крихтах у тих, хто мав домашню бібліотеку. В дар бібліотеці читачі приносили книги з фізики, хімії, вищої математики. Також ми отримували допомогу від бібліотек інших ВНЗ і співпрацювали з провідними науково-дослідними інститутами країни.

Завдяки цьому за 76 років був зібраний унікальний, всеохоплюючий бібліотечний фонд. Нині бібліотека укомплектована з усіх галузей знань. На теперішній час бібліотека ІДГУ налічує понад 325 тисяч примірників книг, понад 350 найменувань журналів і газет.

Збереження фондів

Забезпечення збереження фондів – одне з найважливіших завдань працівників бібліотеки. Для цього реалізується цільова комплексна «Програма збереження фондів бібліотеки ІДГУ».

Всі документи при використанні і зберіганні змінюються, поступово стають непридатними, руйнуються. Причин пошкодження багато: природне старіння, температура і вологість повітря, світло, пил, копіювання документів тощо.

Відповідальність за збереження документів поділяється між бібліотекарем і читачем. Діяльність бібліотеки спрямована на те, щоб її фонд міг бути розкритий всебічно. Проте цей фонд може зазнавати ушкодження саме від тих, для кого він призначений і для кого зберігається, – від читачів. Основними причинами втрат документів є: неповернення документів, вирізання сторінок та ілюстрацій; крадіжки.

Захистити фонд від таких «читачів» — головне завдання бібліотекарів.

У забезпеченні збереження фонду велику роль відіграє постійна робота з боржниками. Боржником вважається той, хто не повернув узятий документ у встановлений термін.

Кожному боржникові протягом 10 днів надсилається нагадування, йому телефонують, або особисто відвідують. Також бібліотекою проводяться «Дні повернутої книги». В цей день бібліотекар не робить зауважень, не з’ясовує причин несвоєчасного повернення, а із вдячністю приймає книги.

Ми зібрали й узагальнили досвід інших бібліотек, додали свої напрацювання і склали перелік заходів, який зробили для себе обов’язковим:

– індивідуальні бесіди з користувачами при записі в бібліотеку;

– проведення «Тижнів всепрощення»;

– оформлення «Дошки пошани» з інформацією про найбільш злісних боржників;

– оповіщення боржників у телефонному режимі;

– створення електронної бази даних «Читачі-боржники».

Традиційно в бібліотеці проводяться виставки під назвами: «Скажемо «НІ!!!» книжковому шкіднику!», «Книга просить про допомогу» та інші, що розповідають про те, як важливо зберігати бібліотечні фонди. На виставкових стелажах розміщуються кілька журналів з пошкодженими сторінками. Супроводжується ця виставка текстом:

 

«Шановні читачі! На жаль, Ви не зможете прочитати ці журнали, тому що їх зіпсували інші читачі, можливо, ваші друзі або знайомі. Давайте зберігати книги і журнали, зберігаючи їх для себе та інших».