Міжнародний день поезії
Щороку 21 березня володарі рими, їх музи й шанувальники відзначають Міжнародний день поезії.
З 1991 року володарі рими, їх музи й шанувальники 21 березня відзначають Вшановувати тих, хто вміє добирати найкращі слова і складати їх у найкращому порядку вирішили на 30-й сесії генеральної конференції ЮНЕСКО в Парижі.
День поезії покликаний об’єднати всіх людей, відданих віршам. У цей день по всьому світу проходять конкурси та фестивалі, зустрічі авторів і шанувальників, на яких початківці та досвідчені поети презентують свої збірники. Безліч заходів до Дня поезії – це шанс молодих сучасних авторів і маленьких видавництв заявити про себе, отримати першого шанувальника та познайомити світ зі своєю творчістю.
У День поезії люди мистецтва хочуть нагадати всім: вірші — це живопис, який можна почути.
З нагоди Всесвітнього дня поезії працівники бібліотеки ІДГУ (відп. Є. Усачова) підготували віртуальну книжкову виставку. До Вашої уваги пропонуються твори відомих українських поетів, збірки поезій народів світу та анталогії. В окремій вкладці — твори поетів Бессарабії (в межах наукового проєкту Ізмаїльського державного гуманітарного університету «Регіональна література і живопис етнічних груп Українського Придунав’я як засіб формування колективної ідентичності локального соціуму»).
На виставці представлено документи з фондів бібліотеці ІДГУ та інтернет ресурси. Для пошуку інших видань радимо скористатися електронним каталогом бібліотеки ІДГУ і традиційними картковими каталогами
Акорди: антологія української лірики від смерті Шевченка / упоряд. І. Франко; іл. Ю. Панькевича. – Київ: Веселка, 2005. – 350 с. – Режим доступа: https://chtyvo.org.ua
Понад 100 років тому у Львові побачила світ антологія «Акорди», з любов’ю упорядкована Іваном Франком. Книга, що репрезентувала творчість 88 поетів другої половини ХІХ – початку ХХ століття, стала помітним явищем у духовному житті України і відтоді була перевидана лише єдиний раз 1992 року у «Веселці». |
Антологія єврейської поезії : укр. пер. з їдишу / [уклад. та ред. В.Чернін, В.Богуславська]. — Київ : Дух і Літера, 2007. — 671 с. – Режим доступу: http://judaicacenter.kiev.ua
В Антології представлені як добре відомі поети: Хаїм-Нахман Бялик, Перец Маркіш, Давид Гофштейн, Мейлах Равич та інші, так і менш відомі читачам. Переклади поезій здійснили знані українські поети та перекладачі: Іван Франко, Максим Рильський, Павло Тичина, Ліна Костенко, Борис Олійник, Дмитро Паличко та інші |
З Латвійського берега: Мала антологія латиської поезії / [пер. і упорядкув. Ю.Завгородній]. — Львів: Кальварія, [2007]. — 463 с. – Режим доступа: https://chtyvo.org.ua
До вашої уваги вторська поетична антологія Юрія Завгороднього з перекладами на українську латиських поетів. Представницький зріз латиської поезії ХХ століття включно з діаспорними представниками |
Українська поезія
Кодак М.П. Авторська свідомість і класична поетика. К.: Фоліант, 2006. 336 с. Анотація Від романтизму Л.Боровиковського і раннього Т.Шевченка через неоромантизм Лесі Українки й неореалізм І. Франка, експресіоналізм В. Стефанника й імпресіоналізм М.Коцюбинського, включаючи модернізм Б.Лепкого й П.Карманського – так автор розгледів ритми української класики |
|
Райбедюк Г.Б., Томчук О.Ф. Вивчення творчості київських неокласиків: Навчально-методичний посібник. Ізмаїл, 2010. 348 с. Анотація У посібнику висвітлюється теоретичні та історико-літературні проблеми, пов’язані з творчістю київських неокласиків (М.Зернова, «дорозгромного» М.Рильського, П.Филиповича, М.Драй-Хмари, о.Бургардта-Юрія Клена) – вершинного явища української культури ХХ століття. Їхня спадщина (наукова, поетична, перекладацька), представлена у найяскравіших і найприкметніших проявах, аналізується в національному та європейському духовному контексті. Методичні матеріали, вміщені в посібнику, розраховані на їх багатофункціональне використання. Вони можуть бути творчо адаптовані під час вивчення українського літературного процесу 20-30-х років ХХ століття у вищому навчальному закладі й у загальноосвітній середній школі. Посібник адресується вчителям-словесникам, студентам-філологам, учням-старшокласникам, усім, хто шанує національну історію та культуру |
|
Кирієнко Н. «Я вернувся до тебе, отчизно моя…» Естетична система Михайла Ореста. Чернівці: Букрек, 2008. 192 с. Анотація Монографію присвячено з’ясуванню прикметних ознак, оригінальності естетичної системи Михайла Ореста, осмисленню шляхів її реалізації у художньому слові. Проаналізовано структуру поетичного світу митця: визначено природу образу ліричного героя, схарактеризовано специфіку художнього часопростору лірики Михайла Ореста. Описано стильові засоби, ключові слова, систему кольорів, світові мотиви (образи), найбільш типові тропи, своєрідність ритміки й метрики його поетичного доробку. Окреслено зв’язок естетичної системи митця з традиціями київських неокласиків, а також виділено іманентні стильові складники, що сформували творчий феномен Михайла Ореста. Для літературознавців, викладачів, студентів-філологів, усіх, хто цікавиться проблемами української літератури |
|
Вега Е.В. Любви божественной истоки… Том І. Стихи, песни, лирика. К.: Интерконтиненталь-Украина, 2015. 320 с. Анотація Громадський діяч, засновник батьківського руху в Україні, автор чотирьох діючих законів України про сім’ю, педагог, журналіст, кінорежисер Євген Вега свій шлях в літературі починав як автор віршів і поетичних текстів для пісень. Деякі з них представлені в збірнику, який знайомить читача не тільки з внутрішнім світом автора, а й позиціонує його як сучасного інтелектуального ліричного поета. Тексти написані українською та російською мовами |
|
Пішов у дорогу – за ластівками: Спогади про Володимира Підпалого. Кам’янець-Подільський: Медобори-2006, 2011. 496 с. Анотація Kнига спогадів (102 автори) про поета-шістдесятника Володимира Підпалого (1936-1973). Матеріал подається як своєрідний зворушливий життєпис поета з уст тих, хто в різні роки мав нагоду спілкуватися з митцем: це друзі дитинства, однокласники і земляки; університетські товариші, викладачі й однокурсники; побратими, з якими увіходив у творче життя і з ким за тоталітарного режиму відстоював художньо вартісну літературу. Вагомий пласт розповіді авторів редагованих ним книг. Згадують В. Підпалого рідні, лікарі, а також близькі друзі та соратники, більшість із яких нині гордість української нації. Книга спогадів сприймається як драматична повість про поета, громадянина і людину, про літературне і громадсько-політичне життя в Україні 60-70 рр. ХХ століття, сповнена подробиць і маловідомих фактів |
|
Соловей Е. Українська філософська лірика : Навчальний посібник із спецкурсу. К.: Юніверс, 1999. 368 с. Анотація Посібник висвітлює комплекс теоретичних та історико-літературних проблем, пов’язаних з явищем філософської лірики. Систематичний розгляд української ліричної філософської традиції у найяскравіших проявах дає змогу з’ясувати як універсальні, так і національні її особливості. Найбільшу увагу приділено українській філософській ліриці ХХ століття (В. Свідзинський, Б.-І. Антонич, М. Зеров, М Бажан, В. Мисик, В. Стус та інші) |
|
Клочек Г. Історичний роман Ліни Костенко «Маруся Чурай»: шкільна версія аналізу. Кіровоград: Степова Еллада, 1998. 52 с. Анотація Основний принцип «шкільної версії аналізу твору», що його дотримується автор посібника, відомий літературознавець, доктор філологічних наук професор Григорій Клочек, полягає у доступності викладу, який органічно поєднується з глибоким науковим осмисленням знаменитого роману Ліни Костенко. Учитель-словесник знайде у цьому посібнику багато розмаїтої інформації, яка допоможе йому цікаво і нестандартно провести уроки, на яких вивчатиметься «Маруся Чурай» |
|
Ліна Костенко: Навчальний посібник-хрестоматія / Ідея, упорядкування, інтерпретація творів Григорія Клочека. Кіровоград: Степова Еллада, 1999. 320 с. Анотація Структура та зміст посібника дозволяють реалізувати нову ефективну навчальну технологію, побудовану на принципі так званого «паралельного читання». Спочатку читач цієї книжки знайомиться з біографією поетеси, з її вибраними творами, в тому числі й знаменитим романом у віршах «Маруся Чурай», а потім – з їх інтерпретаціями, здійсненими відомим літературознавцем, академіком АН Вищої школи України Григорієм Клочеком. Методичні матеріали, що містяться у книзі, – це запитання і завдання, які сприяють глибокому осягненню творчості поетеси, тематика письмових творів, а також система тестів для перевірки знань. Цей посібник задовольнить інтереси вчителів-словесників, студентів-філологів, учнів-старшокласників, зрештою всіх, хто любить поетичне слово і прагне розвинути свою літературну освіченість |
|
Костенко А. Леся Українка. К.: А.С.К., 2006. 512 с. Анотація Книга розповідає про долю і звитягу Лесі Українки – людини надзвичайної навіть серед рівних їй за геніальністю. Уявлення про багатогранність легендарної постаті дає вдале поєднання відомої повісті Анатоля Костенка з листами та іншими документальними матеріалами, пов’язаними із життям і творчістю великої поетеси. Книга розрахована на широке коло читачів |
|
Костенко В.К. Поетика Павла Тичины. К.: Вища школа, 1982. 253 с. Анотація У монографії досліджуються художня самобутність і багатство вірша П.Г.Тичини; визначена новаторська роль видатного українського радянського поета як майстра тонічного (акцентного) віршування в українській поезії, як сміливого трансформатора народнопісенних і класичних розмірів. Особливу увагу звернено на художнє мислення поета, його образний світ, а також специфіку художнього слова. Для літературознавців, викладачів, студентів-філологів |
|
Клочек Г.Д. «Душа моя сонця намріяла…»: Поетика «Сонячних кларнетів» Павла Тичини. К.: Дніпро, 1986. 367 с. Анотація Монографія присвячена дослідженню творчості видатного українського поета Павла Тичини, зокрема аналізу поетики його першої збірки «Сонячні кларнети». Автор простежує формування і становлення художнього світу митця, витоки його самобутності світоспприймання, створення збірки як наслідок змістових і формотворчих пошуків у буремну епоху революційних перетворень, намагаючись показати творчість Павла Тичини у контексті вітчизняної та європейської поезії. Видання розраховане на літературознавців, філологів, вчителів, всіх, кого цікавить поетичне слово |
|
Новиченко Л.М. Поетичний світ Максима Рильського. Книга друга: 1941-1964 рр. К.: Інтел, 1993. 270 с. Анотація Пропонована читачеві книжка являє собою другу частину монографії «Поетичний світ Максима Рильського (1910-1941)», виданою «Науковою думкою» 1980 року |
|
Рильський М.Т. Народ і краса : Збірник. К.: Мистецтво, 1985. 382 с. Анотація У збірнику вміщено статті та виступи поета-академіка з питань мистецтвознавства, естетики, традицій і новаторства, психології творчості і художнього відображення дійсності, а також вірші, присвячені видатним діячам світової культури. книжка виходить до 90-річчя з дня народження поета |
|
Стус В. Феномен доби (сходження на Голгофу слави). К.: Знання, 1993. 96 с. Анотація Книга написана в 1970-1971 рр. Упродовж двох десятиліть рукопис її пролежав в архівах КДБ. Уявляєте силу її смислового заряду? Літературна праця підривала безпеку наймогутнішої на планеті держави, найдемократичнішої в світі країни. Так і було сказано у вироку Київського обласного суду: ворожа, антирадянська, націоналістична. А насправді це книга любові і болю. З глибоким проникненням у таке видатне і трагічне явище української літератури, як Павло Тичина. Але це книга не лише про Тичину – вона про трагедію людини в умовах тоталітарного режиму, про згубну дію казармового соціалізму та культуру, духовність народу. Такий твір міг написати тільки В.Стус, і він його написав, одержавши в нагороду тюрми, табори, заслання, розплатившись за нього власним життям |
|
Стус В. Небо. Кручі. Провалля. Вода. Львів.: ВСЛ, 2016. 409 с. Анотація Перед Вами книга віршів, перекладів, статей і листів, які є найважливішими для художньо-естетичного світогляду Василя Стуса, одного з найтрагічніших і найглибших українських поетів ХХ століття. Небо. Кручі. Провалля. Вода. Символічні стихії, в яких і з якими поет жив, боровся, розчинявся, змагався, творив – проорюючи власною долею, віршами, світоглядним вибором глибоченну межу між обивательським і пристосуванським існуванням і гранично чесним життям із собою, в собі, над собою |
|
Мельників Р. Апокрифи степу (поезії 1992 – 2012 рр.). Львів: ВСЛ, 2016. 144 с. Анотація «Апокрифи степу» – своєрідний зріст поетичного доробку Ростислава Мельникова за двадцять років: від часу виникнення «Червоної Фіри», співзасновником і учасником якої він був, – до 2012, коли поет, за його власним зізнанням, відкрив наступну сторінку своєї творчості. Утім, тут ви не знайдете характерних для подібних видань хронологічних чи біо-бібліографічних відсилань і відповідної композиційної побудови, адже це абсолютно нова книжка, що лише увиразнює неординарний художній світ автора та є черговою «спробою філології мандрів» (за влучним визначенням Леоніда Ушкалова) |
|
Калитко К. Катівня. Виноградник. Дім. Львів:ВСЛ, 2014. 143 с. Анотація Ця книжка – як вино зі зболеної лози, пророслої на суворому ґрунті – про те, як тривожно дихається у спустошеному й виснаженому домі, про те, як тяжко він віднаходиться й гостро відчувається. Ці вірші – як те саме терпке вино – із землі, крові й повітря. Вони – про потребу жити й дихати, боятися й радіти, втрачати і створювати, про вміння цінувати біль за те найжахливіше, що він приносить із собою. Про те, що всі ми хочемо й повинні відшукати Дім, а в ньому – себе та своє терпке життя |
|
Ковалевська О. Зорі у квадраті. Львів: ВСЛ, 2017. 128 с. Анотація Поезію літературознавці та філософи часто називають алгеброю метафор. Цю тезу підтверджує і назва книжки Ольги Ковальської – «Зорі у квадраті», що записана авторкою у формулу. Однак, математики тут небагато, – значно більше світлої наївності та нещадної самоіронії з вуст дитини, яка виросла, але так і не подорослішала. І хоча їй вдаються часом складні експерименти з будовою слів і речень, втім, загальна філософія цієї книжки заснована на фундаментальних речах – любові до людей та світу як Божого творіння. Тож перехід від фізики до метафізики можна і не помітити… |
|
Чубай Г. П’ятикнижжя. Львів: ВСЛ, 2015, 256 с. Анотація Це книга–оприсутнення одного з найтаємничіших українських поетів, збірка якого яскраво спалахнула в похмурі 70-ті. Це книга-діалог Поета з Сучасником поза межами звичного часу, і книга-розмова Грицька Чубая з його близькими друзями – і вірші, і друзі пережили поета на багато років. Це книга – як лист у пляшці, вкрай важливе посилання з минулого в майбутнє тим, хто може його відчитати, тим, хто зуміє проростити у серці живі слова |
|
Осока С. Небесна падалиця. Львів: ВСЛ, 2015, 140 с. Анотація Поезія Сергія Осоки – вічне протиборство любові і смерті на руїнах пам’яті, спроба зупинити чорну течію скорботи і відродити, бодай словом, втрачений вирій. До книги увійшли найкращі твори поета, яким притаманна глибина міфологічного мислення і яскрава метафора |
|
Зарубіжна поезія
Мегела І.П.: Елліністична поезія. Антологія. К.: Видавець Карпенко В.М., 2007. 380 с. Анотація Посібник укладений відповідно до програм гуманітарних факультетів вузів, гімназій, ліцеїв, де викладається антична література, і є першою спробою глибшого ознайомлення з найкращими здобутками давньогрецької поезії ІІІ-І ст. до н.е. Посібник відкривається обширною науковою розвідкою, в якій окреслено основні параметри розвитку нових жанрів і видів елліністичної лірики, охарактеризовано творчість найбільш яскравих її представників. Бібліографічні довідки, примітки, коментарі доповнюють і полегшують сприйняття історичних реалій, міфологічних сюжетів та героїв. До антології включено тексти, які друкувалися в різні часи в окремих розпорошених виданнях. Значну частину антології складають переклади титана українського духу Івана Франка, невтомних популяризаторів античної літератури Віталія Маслюка та Андрія Содомори, сучасні переклади Оксани Осауленко та Ольги Страшенко, яка підготувала їх спеціально для цього видання. Видання розраховане на широкий читацький загал, буде корисним для викладачів та студентів гуманітарних факультетів, вузів, гімназій, ліцеїв, перекладачів, перекладознавців, істориків, культурологів, а також для всіх, хто цікавиться античністю |
|
Ніколенко О.М. Вивчення поезії ХХ століття в школі: Гійом Аполлінер. Райнер Марія Рільке: Посібник для вчителя – Харків: Ранок, 2003. – 272 с. Анотація У посібнику розглядається творчість двох видатних письменників – Гійома Аполлінера і Райнера Марії Рільке, які репрезентують авангардистські та модерністські тенденції у світовій поезії ХХ століття. Представлено життєвий і творчий шлях митця, аналіз їх основних збірок і програмових творів в оригіналі та перекладах. Пропонується система уроків вивчення творчості поетів в 11 класі, а також варіанти для тематичного оцінювання, сценарії позакласних заходів, питання й завдання для учнів. Для учителів зарубіжної літератури, студентів філологічних факультетів |
|
Рапацкая Л.А. Искусство «серебрянного века». М.: Просвещение: «Владос», 1996. 192 с. Анотація Книга допоможе краще уявити дуже цікавий період в історії російської культури – так званий «Срібний вік», що тривав недовго, але залишив помітний слід в російській та світовій художній культурі. «Срібний вік» увібрав в себе символізм і футуризм, неокласицизм і стиль «Модерн» тощо. Книга адресована школярам, що вивчають курс світової художньої культури, а також всім, хто цікавиться мистецтвом |
|
Аникс А.А. Творческий путь Гете. М.: Художественная литература, 1986. 544 с. Анотація У книзі аналізуються літературно-естетичні та суспільно-політичні погляди Гете, розбираються найбільш значні його твори. Книга розрахована на фахівців-літературознавців, студентів та аспірантів, а також на широке коло читачів, які цікавляться класичною зарубіжною літературою |
|
Дьяконова Н.Я. Лирическая поэзия Байрона. М.: Наука, 1975. 166 с. Анотація Книга присвячена творчості великого англійського поета Джорджа Гордона Байрона (1988 – 1824). У ній освячуються найважливіші події біографії поета, охарактеризовано його літературне оточення, коротко змальована доля байронівської спадщини. Основну увагу приділено першому періоду творчості поета (до від’їзду його з Англії у 1916 р) |
|
Дейч Ал. Судьбы поэтов. Гельдерлин. Клейст. Гейне. М.: Художественная литература, 1974. 576 с. Анотація До книги входить велика робота «Поетичний світ Генріха Гейне», яка доповнена новими матеріалами, і дві статті про німецьких поетів: Фрідріха Гельдерліна і Генріха Клейста. Книга проводить читача до поетичного світу поетів, в їх творчу лабораторію |
|
Тарановский К. О поэзии и поэтике. М.: Языки русской литературы, 200. 432 с. Анотація Збірка робіт відомого фахівця у галузі російської поетики включає його твір про поетику Мандельштама, а також статті – зразки тонкого аналізу літературних образів Блока, Маяковського, Пастернака та інших поетів |
|
Шанин Ю.В. Олимпийские игры и поэзия эллинов. К.: Вища школа, 1980. 182 с. Анотація Коли і за яких обставин виникли олімпіади еллінів? Які міфологічні версії і які історичні дані є про це? Яке місце в житті еллінів займали атлетичні змагання? На ці та інші питання дає відповіді автор монографії, яка присвячена ідеї гармонійного виховання людини як основи давньогрецької поезії класичного періоду. Проблема розглядається на тлі порівняльного аналізу еллінської міфології, гомерівського епосу і творів давньогрецьких поетів. Для літературознавців, викладачів, мистецтвознавців, аспірантів і студентів гуманітарних факультетів |
|
Давня римська поезія в українських перекладах і переспівах: Хрестоматія. Львів: Світ. 2000. 328 с. Анотація Навчальний посібник для студентів гуманітарних факультетів університетів, педагогічних інститутів, інститутів культури, духовних академій |
|
Гарсиа Лорка Ф. Федерико и его мир. М.: Радуга, 1987. 520 с. Анотація Книга про великого іспанського поета Федеріко Гарсіа Лорку, написана братом поета, являє собою спогади про дитинство і юність Федеріко. Одночасно це і розповідь про творчий шлях Федеріко, літературознавчий аналіз його поетичних і драматургічних творів |
|
Холтдей Ф. Шекспир и его мир. М.: Радуга, 1986. 168 с. Анотація Книга відомого шекспірознавця Ф. Холідея відзначена глибоким науковим підходом, написана ясно і жваво. Зі сторінок книги постає образ людини, що живе в ногу зі своїм часом, його тривогами, радощами і надіями. Багатий ілюстрований матеріал зримо відтворює яскраві риси епохи |
|
Голованова О.М. Людина і цивілізація в поемі Міхая Емінеску «Memento mori»: монографія. Ізмаїл: СМИЛ, 2015. 116 с. Анотація В монографії розглянуто питання пошуку космологічної моделі всесвіту М.Емінеску в поемі «Memento mori», осмислення її як національного інваріанта світової традиції й водночас як самобутнього художнього явища. Декодування структурних рівнів цього тексту уможливило виокремлення констант художнього світу поета в цілому. Важливо також, що в «Memento mori» відчутні корені, крізь які сфера художнього мислення М.Емінеску тісно перетинається з румунською та світовою літературними традиціями. Дослідження доповнює новими спостереженнями наукову розробку питань світоглядно-філософської еволюції М.Емінеску та жанрово-стильової поліфонічності його творчості. Книга розрахована на широке коло читачів: студентів, філологів, філософів, культурологів, учителів і всіх, хто цікавиться особистістю М.Емінеску та румунською літературною спадщиною ХІХ ст. |
|
Стадников Г.В. Генрих Гейне : Книга для учащихся. М.: Просвещение, 1984. 127 с. Анотація Книга про творчість Генріха Гейне, відомого німецького поета ХІХ століття, художня спадщина якого увійшла до скарбниці світової літератури. Життєвий і творчий шлях Г. Гейне розглянуто в єдності з європейським літературно-громадським рухом першої половини ХІХ століття |
|
Либинзон З.Е Фридрих Шиллер : Книга для учащихся. М.: Просвещение, 1990. 175 с. Анотація Книга знайомить читачів з життям і творчістю видатного німецького драматурга і поета Фрідріха Шиллера. На багатому біографічному матеріалі, через політичну і культурну атмосферу того часу автор розкриває самобутність письменника, який постійно прагнув до ідеалів добра і справедливості |
|