27 березня — Міжнародний день театру

27 березня відзначається Міжнародний день театру

Про святоКритичні матеріалиПеріодика

Згадки про перший театральний досвід датується 2500 роком до н. е. Перша театральна вистава відбулася в Єгипті. У давній Греції театр почав формуватися як мистецтво — встановлювалися чіткі визначення трагедії і комедії, а також з’явилися інші театральні форми.

Український театр

Відтворення виступу обрядового театру

Театральне мистецтво в Україні сягає корінням у сиву давнину і бере початок з фольклору. У веснянках, купальських та обжинкових піснях, у колядках та щедрівках, у весільних та похоронних обрядах наявні яскраві елементи лицедійства: слова, мелодії, танцю, пантоміми. Ще за часів Київської Русі скоморохи започаткували примітивний театр — потішні видовища на майданах і базарах. Пізніше, в XVII — XVIII ст., популяризаторами своєрідного театру були студенти Києво-Могилянської академії, які під час вакацій ставили інтермедійні вистави. Також широкого розмаху набули вертепи — мандрівні театри маріонеток із соціально-побутовими перфомансами.

У 1795 році відкрився перший в Україні стаціонарний театр у Львові, в колишньому костелі єзуїтів. У Києві перший стаціонарний театр з’явився у 1806 році, в Одесі — 1809, в Полтаві — 1810.

XIX століття ознаменувалося появою драматичних творів Івана Котляревського, Григорія Квітки-Основ’яненка, Тараса Шевченка. Українське акторське мистецтво, сам театр набрали виразних суспільно-громадських функцій, що сприяло піднесенню національної свідомості народу.

Перша трупа М. Л. Кропивницького

Підвалини саме українського театру заклав Марко Кропивницький, який створив «Театр корифеїв» — професійну театральну трупу. Він сам шукав і вчив своїх акторів: М. Заньковецьку, П. Саксаганського, М. Садовського, Г. Затиркевич-Карпинську.

Репертуар не був особливо широким («Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник» Івана Котляревського, «Сватання на Гончарівці», «Шельменко-денщик» Григорія Квітки-Основ’яненка, «Назар Стодоля» Тараса Шевченка). Тож стало само собою зрозумілим, що потрібні нові твори, в яких би відчувався подих сучасності. Їхніми авторами стали Марко Кропивницький, Михайло Старицький, Іван Карпенко-Карий, що одночасно були й драматургами, й режисерами, й акторами.

***

Театр завжди мав виключно важливе етичне і художнє значення, сприяв формуванню естетичного смаку, розширенню кругозору. Чи слухаємо ми оперу, чи насолоджуємося майстерністю і грацією артистів балету або з душевним трепетом стежимо за грою драматичних акторів, — ми завжди відчуваємо особливу атмосферу свята.

З нагоди Міжнародного дня театру працівники бібліотеки ІДГУ (відп. О. Усачова) пропонують бібліографічний огляд матеріалів, які містять відомості про історію розвитку театрального мистецтва, найвидатніших корифеїв театральної сцени та різноманітні театри світу.

Міжнародний день театру Бальме К. Вступ до театрознавства / К. Бальме. — Львів: ВНТЛ-Класик, 2008. — 269 с.
Анотація

«Вступ до театрознавства» Крістофера Бальме – це перший підручник такого зразка в німецькомовних країнах. У ньому докладно викладено матеріал з основних галузей театрознавчої науки: від історії й теорії театру, аналізу драм і постав до сценографії, акторсько¬го мистецтва й досліджень рецепції театру. Крім того, у підручнику висвітлено актуальний стан театрознавчих дискусій, останні тенденції в Тендерній теорії і теорії перформенсу, семіотиці чи постструктуралізмі теж не залишилися поза увагою. Чіткий розподіл та ущільнене викладення матеріалу дають змогу швидко орієнтуватися в ньому

Міжнародний день театру Сучасний танець. Основи теорії і практики : навч. посіб. / О. О. Бігус, О. О. Маншилін та ін. – Київ: Ліра-К, 2017. – 264 с.
Анотація

У навчальному посібнику розглядається широке коло питань щодо історії і теорії сучасного танцю, висвітлюються виконавське та балетмейстерське мистецтво, художньо-естетичні пріоритети західноєвропейських танцювальних шкіл, а також питання методики професійної підготовки фахівця.

Навчальний посібник стане у нагоді студентам вищих навчальних закладів культури і мистецтв, викладачам, фахівцям-практикам у галузі хореографічного мистецтва

Міжнародний день театру Карнер Доріс А. Сміх крізь сльози : Єврейський театр у Східній Галичині і на Буковині/ Доріс А. Карнер – Львів: ВНТЛ – Класика, 2008. – 200 с.
Анотація

Наприкінці XIX сторіччя сформувався самостійний єврейський театр, який виник первісно в релігійному середовищі. Спочатку основним прагненням театру було відволікти публіку від щоден¬них клопотів. Згодом розвага не була вже єдиною метою театру. Єврейська театральна культура відігравала щораз важливішу роль у розвиткові нової єврейської ідентичности і навіть, на тлі зростання антисемітських настроїв, зазнала надзвичайного мистецького розквіту. У монографії описано ігрові майданчики у Львові й Чернівцях з усіма їхніми численними ансамблями, гастролями і п’єсами, акторами та інтендантами. Із залученням матеріалів тодішньої преси зображено атмосферу того часу і, таким чином, продемонстровано взаємодію політичного та культурного розвитку

Міжнародний день театру Мельниченко В. Ю. Майстер : [про Б. С. Ступку] / В. Ю. Мельниченко. — Київ : Либідь, 2005. — 392 с.
Анотація

У своїй книжці про видатного артиста сучасності Богдана ступку автор висвітлює такий надзвичайно важливий етап у житті героя, як період зламу тисячоліть, насичений ролями, роздумами, подіями. Книга містить багатий фотоматеріал, коментарі колег та шанувальників актора

Міжнародний день театру Козак С. Михайло Гришко : Біографічна повість / С. Козак. – Київ: Молодь, 1978. – 198 с.
Анотація

Про життєвий і творчий шлях видатного українського радянського співака Михайла Степановича Гришка написав його колега по сцені, соліст Київського державного академічного театру опери та балету, народний артист УРСР Сергій Козак.

Книга містить цікавий матеріал з історії розвитку оперного мистецтва, зокрема в Україні

Міжнародний день театру Кагарлицький М. Ф. Оксана Петрусенко : Біографічна повість / М. Ф. Кагарлицький. – Київ: Молодь, 1988. – 253 с.
Анотація

Книга присвячена видатній українській оперній співачці О. А. Петрусенко

Міжнародний день театру Терещенко А. К. Анатолий Соловьяненко : Творческий портрет / А. Терещенко. — Київ : Мистецтво, 1982.— 167 с.
Анотація

Книга освещает творческий путь народного артиста СССР А. Б. Соловьяненко. Долгие годы упорного труда вывели одаренного участника донецкой художественной самодеятельности к вершинам мирового оперного искусства. В книге анализируется творческий метод певца, дан разбор всех партий, спетых им в оперных театрах Москвы, Киева, Одессы, Казани, Ташкента, Риги, а также за рубежом. Освещена обширная концертная деятельность артиста, его выступления с оркестрами народных инструментов, симфоническими и эстрадными коллективами

Український театр
image Матющенко А. Між коном та каноном: нові інтермедіальні інтерпретації української драматургії / А. Матющенко // Дивослово , 2018. — № 4. — С. 52 – 56.
image Приймак С. Відображення історії Театру корифеїв у документах із фонду ОУНБ ім. Д. І. Чижевського / С. Приймак // Бібліотечна планета , 2018. — № 1 (79). — С. 27-29.
image Фіалко В. Образна лексика українського драматичного театру другої половини ХХ сто ліття: тенденції розвитку / В. Фіалко // Студії мистецтвознавчі , 2018. — Чис. 1 (61). — С. 7-13.
Анотація

У статті проаналізовано тенденції розвитку образної лексики в українському драматичному театрі другої половини ХХ ст. Основну увагу сфокусовано на розширені діапазону виражальних засобів театру, принципах їхньої взаємодії в образній системі вистави, оновленні образної мови театру в контексті впливу суспільно-політичних реалій на творчі пошуки діячив сценічного мистецтва

image Летичевська О. Лев Венедиктов: розмова з Майстром / О. Летичевська // Студії мистецтвознавчі , 2018. — Чис. 1 (61). — С. 75-81.
Анотація

Публікація містить уривки з інтерв’ю з видатним хоровим дирегентом сучасності Л. Венедиктовим. записаних упродовж 1995-2015 років. Оприлюднено думки Майстра щодо живого процесу функціонування оперного театру, спогади про колег-музикантів, методи його роботи з оперним хором

image Мороз Л. Свобода/воля як гідність в українській класичній драматургії ХІХ століття / Л. Мороз // Слово і час , 2018. — № 5 (689). — С. 3-16. — Бібліогр.: С. 15.
Анотація

У творах українських драматургів простежуються високі козацько-лицарські ідеали свободи, гідності, правди честі

Одеські вісті Гудыма М. Наталья Барышева: «Театр сегодня должен приносить больше приятных эмоций» / М. Гудыма // Одеські вісті, 2018. — № 70 (5094). — С. 8.
Анотація

Педагог-репетитор Одесского Национального академического театра оперы и балета, народная артистка Украины, кавалер Ордена Княгини Ольги III степени – все это о Наталье Здиславовне Барышевой. В этом сезоне театр выпустит новое прочтение «Маскарада». С этой премьеры и начала свой рассказ Наталья Здиславовна. И мы решили не прерывать его здесь нашими вопросами

image Захарченко А. Українська комедія кінця ХІХ – початку ХХ століття: жанрові, тематичні, образні домінанти / А. Захарченко // Українська мова і література в школах України, 2018. – № 12 (187). — С. 13-20. — Бібліогр.: с. 20.
освіта україни Кулик Н. Світло, яке не згасає : Чи постане з попелу українська опера? / Н. Кулик // Освіта України, 2019. — № 9 (1599/1). — 4 березня . — С. 12-13.
Анотація

Коли доктор фізико-математичних наук звертається здавалося б, не властивої йому гуманітарної галузі, це багато про що свідчить: не лише про те, що межа між фізиком і ліриком іноді буває ефімерною, а передусім – про нагальність заявленої теми. Адже повернення до вітчизняних театрів української опери може стати важливим чинником як подальшої національної самоідентифікації прийдешніх поколінь, так і розвитку їх загального освітньо-культурного рівня

image Верховенко О. Балет «Дон Кіхот» Людвіга Мінкуса на сцені Національної опери України: понад 90 років історії / О. Верховенко // Студії мистецтвознавчі, 2018. —№ 3 (63). — С. 56-60. — Бібліографія: С. 61.
Анотація

У статті розглянуто особливості танцевальних редакцій балету «Дон Кіхот», представлених на сцені Національної опери України радянськими хореографами В. Рябцевим, Л. Жуковим, М. Дисковським, С. Сергеєвим, Р. Візиренком-Клявіним та В. Литвиновим. Балетмейстерські ознаки полягали у формуванні авторського погляду на балетну класику, наближенні дивертисментного характеру балету початкау ХХ ст. до хореографічної драми, підсиленні головних та другорядних ролей вистави за допомогою драматургічного розвитку художніх образів тощои

image Рудик Л. І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч» – класичний взірець українського «Театру Корифеїв» / Л. Рудик // Українська мова і література в школі— 2019. — № 4 (145). — С. 21-24.
Театр у школі
Дитячий садок. Мистецтво Левадна Л. Театр моди «Петриківський розпис» : Свято для дітей старшого дошкільного віку / Л. Левадна // Дитячий садок. Мистецтво, 2018. — № 6 (86). — С. 30-33.
image Гарасимчук Г. М. Вистава «Озирнись». Соціально-Психологічний Театр /Г. М. Гарасимчук // Шкільному психологу. Усе для роботи, 2018. — № 10 (118) жовтень. — С. 6 – 7.
image Каминіна О. В. Турнір знавців театрального мистецтва : Позакласний захід для учнів 5-х класів / О. В. Каминіна // Мистецтво в школі (музика, образотворче мистецтво, художня культура) , 2019. — № 5 (125) . — С. 15-20. — Бібліогр.: с. 20.
image Кашуба З. Спонтанний театр – незвичний музичний перформенс : Скарбниця досвіду / З. Кашуба // Музичний керівник , 2019. — № 4. — Квітень. — С. 8-13.
Анотація

Запропонуйте дітям розіграти незвичні імпрровізовані вистави в плейбек-театрі. Для цього не потрібний літературний сценарій, а отже й завчати ролі не доведеться. Ознайомтеся з особливостями такого перформансу для кожної вікової групи дошкільників, а також дізнайтеся про переваги форум-театру та мелодекламації

image Лавриш І. М. Дорослі і діти: партнерство у сценічній творчості / І. М. Лавриш // Мистецтво та освіта, 2019. — № 1 (91) . — С. 51-54. — Бібліогр.: с. 53-54.
Анотація

Актуалізується проблема досягнення взаєморозуміння між учасниками творчого процесу. Розглядається партнерські взаємини дітей і дорослих у різних видах сценічної творчості. Акцентовано партнерство міжособистісне та мистецьке. Важливим засобом формування партнерських якостей розглядається сценічне мовлення. Виокремлюється значущість сценічного мовлення в «немовленнєвих» різновидах театру, зокрема в музично-театральному колективі. Наведено приклади досягнення партнерських взаємин дітей і дорослих в новітніх жанрах театрально-сценічної творчості – історичних реконструкціях, театрі історичного костюма тощо

image Бабійчук Т. Василь Сухомлинський: характер : матеріали для учнівського театру / Т. Бабійчук // Українська мова і література в школі, 2019. — № 1 (142). — С. 22-25.
Анотація

Зроблено спробу визначити основні риси характеру Василя Сухомлинського. Подано інсценізацію уривків з повісті «Добротворець» Івана Цюпи

image Павленко Л. Відкривати себе і світ : Театральна школа 1-А класу «Закулісся» / Л. Павленко, Н. Тимченко // Початкова школа , 2019. – № 10 (604), жовтень . — С. 51-55. — Бібліогр.: с. 55.