23 квітня – Всесвітній день книги і авторського права

Книга є альфа й омега усіякого знання,
початок початків кожної науки
Стефан Цвейг

23 квітня відзначається Всесвітній день книги і авторського права. Працівники бібліотеки ІДГУ підготували online перегляд документів з історії виникнення книги та друкарства.

Всесвітній день книгиКниги, відхилені видавництвамиДокументи з історіїї виникнення книги

Пам’ятник книзі в Кітаї

Своїм святом День книги по праву вважають автори, видавці, вчителі, бібліотекарі й усі причетні до книжкової справи. Його відзначають у 190 країнах світу.

Історія авторського права веде свій початок з появи друкування, і перший відомий державний нормативний акт із охорони авторського права стосувався літературних творів, а перша міжнародна конвенція щодо захисту авторських прав була прийнята в інтересах книговидавців. Першим нормативним актом авторського права, який закріпив низку прав авторів і розділив повноваження авторів та видавців, вважається прийнятий у 1709 році в Англії «Статут королеви Анни».

Закони, нормативні акти щодо авторського права стали з’являтися в усьому світі. Дія законів поширювалася на спектаклі, географічні карти та інші твори. Французький закон увів норму – право наслідування, яка відносилася до прав спадкоємців автора та поширювала дію майнових прав після смерті автора.

Форум видавців у Львові

Новітні засоби передачі інформації частково замінили книгу, виконуючи різні її функції, але систематична оглядова інформація (монографії, академічні видання, енциклопедії) спирається виключно на книгу. Аналіз функціональних особливостей книги дозволяє визначати її як елемент культури і в умовах книжково-документального суспільства, і в сучасному інформаційному середовищі



Книги, відхилені видавництвами

Чи знаєте ви, що деякі відомі книги, які сьогодні читає весь світ, свого часу були відхилені багатьма видавництвами? І лише завдяки рішучості своїх авторів вони побачили світ і стали класикою світової літератури. Пропонуємо Вашій увазі цікаві факти про це:

Марґарет Мітчелл «Звіяні вітром»

Об’ємний (понад 1000 сторінок) роман письменниці, який вона писала 10 років, не взяли 38 видавництв. Зрештою, чоловік допоміг коханій дружині знайти видавця. Роман вийшов 30 червня 1936 р., і вже у грудні був проданий мільйонний примірник. А на вагонах американського експреса з’явилися плакати: «Мільйони американців не можуть помилятися! Читайте «Віднесені вітром!». За згоду на екранізацію автор отримала неймовірний для дебютантки гонорар – 50 тис. доларів. А в договорі на новий роман у графі «гонорар» був залишений пробіл – Маргарет могла вписати в нього будь-яку суму. Але наступного роману письменниця так і не написала


Клайв Стейплз Льюїс «Хроніки Нарнії»

Одну з найулюбленіших фентезійних казок сучасних дітей і дорослих категорично відмовлялися друкувати 37 видавців. Але письменник був наполегливим. Навпаки, з кожною новою відмовою його переконаність у тому, що це – особлива книга, тільки міцніла. І автор виявився абсолютно правий

 


Стівен Кінг «Керрі»

«Ми не зацікавлені в науковій фантастиці, тим більше у похмурій утопії. Вони не продаються», – так звучав 30-тий відгук, що починаючий письменник отримав на свій дебютний роман. Через кілька місяців йому все ж пощастило знайти видавця – і в перший же рік було продано більше мільйона примірників «похмурої утопії». А перша екранізація книги у 1976 р. зібрала в прокаті 33,8 млн доларів


 

Вільям Джеральд Голдінг «Володар мух»

Знаменитий алегоричний роман про людські вади й жорстокість до друку вперто не брало 21 видавництво. Одне з них назвало рукопис дебютанта «абсурдною, нецікавою, безглуздою і нудною книгою». Натомість видавництво «Фабер енд Фабер» ризикнуло надрукувати історію про те, як на безлюдному острові підлітки після авіакатастрофи змагаються за життя і владу. Через два роки книга стала абсолютним бестселером, а її автор у 1983 р. отримав Нобелівську премію з літератури

 


Річард Бах «Чайка на ім’я Джонатан Лівінгстон»

18 видавців дивилися на автора книги (який є праправнуком Йоганна Себастьяна Баха), як на божевільного: «Ніхто не буде читати книгу про чайку. Це абсурд». Але книга все ж була надрукована. Філософська притча про «не зовсім звичайного птаха» за рік розійшлася мільйонним накладом і перетворила колишнього льотчика американської авіації на письменника зі світовим ім’ям

 


Джоан Роулінг «Гаррі Поттер і філософський камінь»

12 видавців, які свого часу відмовилися друкувати цей роман, напевно, й досі кусають лікті. За обсягом продажів «поттеріана» поступається тільки Біблії, а бренд «Гаррі Поттер» оцінюється в 15 млрд доларів

До Вашої уваги документи з історії виникнення книги та друкарства

Запаско Я. Мистецька спадщина Івана Федорова. – Львів : Вища школа, 1974. – 224 с. Анотація
Детальний ілюстрований аналіз друкарських робіт Івана Федорова (Федоровича), який зробив величезний внесок у розвиток друкарства в Україні. Ілюстрований огляд і альбомні репродукції шрифтів і прикрас
Овчінніков В. С. Історія книги : Еволюція книжкової структури : навчальний посібник. – Львів : Світ, 2005. – 420 с. Анотація
Посібник присвячений історії книжкового мистецтва, яке є невід’ємною складовою загальної культури книги. Простежується вдосконалення структури книги та її художнього оформлення: пошуки матеріалів для письма, розвиток шрифтової графіки, системи ілюстрування книги, а також технології виготовлення книжкових блоків і оздоблення оправ. Розглянуто винайдення Йоганном Гутенбергом книгодрукування та розповсюдження його в Європі у XV ст. Належну увагу приділено початкам книгодрукування на слов’янських землях, зокрема діяльності Івана Федорова. Значне місце в посібнику відведено історії вітчизняної книги й аналізові її художньої структури
   
Тимошик М.С. Її величність – книга. Історія видавничої справи Київського університету. 1834-1999 : Монографія. – К. : Наша культура і наука, 1999. – 308 с. Анотація
Це видання присвячене маловідомим сторінкам цікавої, повчальної і захоплюючої історії книговидавничої справи в Київському університеті, до творення якої були причетні десятки різних за суспільними, політичними, науковими і просто людськими якостями особистості. Непроста доля вітчизняної наукової книги подається тут у контексті історичних подій конкретної доби на тлі тисячолітнього поступу української книги і «пропущена» через конкретні долі видатних постатей української історії. Виклад матеріалу побудований переважно на архівних матеріалах, значна частина яких використовується вперше. Для науковців, викладачів, студентів. Може бути використана в навчальних цілях учителями загальноосвітніх шкіл, старшокласниками
Іван Огієнко (метрополит Іларіон). Історія українського друкарства. – К. : Наша культура і наука, 2007. – 536 с. Анотація
Радянські цензори відносили цю книгу до особливо крамольних і небезпечних передусім тому, що автор аргументовано зруйнував усталені досі наукові стереотипи щодо вторинності, підпорядкованості українського друкарства російському. Чи не вперше в історіографії тут показано, яка руйнівна сила протягом століть методично спрямовувалася з Петербурга й Москви на знищення свободи українського друку, придушення української культури, заборону мови багато- мільйонного народу. Так само переконливо доведено, як українське друковане слово, незважаючи на всілякі утиски, заборони й перепони, пробивалося до народу, пробуджувало його думку, піднімало з колін.Для всіх, кому небайдужа ідея національного відродження. Може бути використано як навчальний посібник для студентів спеціальностей Журналістика і Видавнича справа та редагування
   

Список літератури